educratsweb logo


बिहार के गवर्नर श्री फागू चौहान जी, बिहार के मुख्यमंत्री श्री नीतीश कुमार जी, केंद्रीय मंत्रिमंडल के मेरे सहयोगी श्री हरदीप सिंह पुरी जी, श्री रविशंकर प्रसाद जी, केंद्रीय और राज्य मंत्रिमंडल के अन्य सदस्य, सांसदगण, विधायकगण और मेरे प्रिय साथियों,

साथियों, आज जिन 4 योजनाओं का उद्घाटन हो रहा है, उनमें पटना शहर के बेऊर और करम-लीचकमें सीवरेज ट्रीटमेंट प्लांटके अलावा AMRUT योजना केतहत सीवानऔर छपरा में पानी से जुड़े प्रोजेक्ट्स भी शामिल हैं। इसके अलावा मुंगेर और जमालपुर में पानी की कमी को दूर करने वाली जलापूर्ति परियोजनाओं और मुजफ्फरपुर में नमामि गंगे के तहत रिवर फ्रंट डेवलपमेंट स्कीम का भी आज शिलान्यास किया गया है। शहरी गरीबों, शहर में रहने वाले मध्यम वर्ग के साथियों का जीवन आसान बनाने वाली इन नई सुविधाओं के लिए बहुत-बहुत बधाई।

साथियों, आज का ये कार्यक्रम, एक विशेष दिन पर हो रहा है। आज हम Engineer दिवस भी मनाते हैं। ये दिन देश के महान इंजीनियर एम विश्वेश्वरैया जी की जन्म-जयंती का है, उन्हीं की स्मृति को समर्पित है। हमारे भारतीय इंजीनियरों ने हमारे देश के निर्माण में और दुनिया के निर्माण में भी अभूतपूर्व योगदान किया है। चाहे काम को लेकर समर्पण हो, या उनकी बारीक नज़र, भारतीय इंजीनियरों की दुनिया में एक अलग ही पहचान है। ये एक सच्चाई है, और हमें गर्व है, कि हमारे इंजीनियर देश के विकास को मजबूती से आगे बढ़ा रहे हैं, 130 करोड़ देशवासि यों के जीवन को बेहतर कर रहे हैं।  मैं इस अवसर पर सभी इंजीनियरों को, उनकी निर्माण शक्ति को नमन करता हूँ। राष्ट्रनिर्माण के इस काम में बहुत बड़ा योगदान बिहार का भी है। बिहार तो देश के विकास को नई ऊंचाई देने वाले लाखों इंजीनियर देता है। बिहार की धरती तो आविष्कार और इनोवेशन की पर्याय रही है। बिहार के कितने ही बेटे हर साल देश के सबसे बड़े इंजीन्यरिंग संस्थानों में पहुँचते हैं, अपनी चमक बिखेरते हैं। आज जो परियोजनाएं पूरी हुई हैं, जिन पर काम शुरू किया गया है, उन्हें पूरा करने में भी बिहार के इंजीनियरों की बड़ी भूमिका है। मैं बिहार के सभी इंजीनियरों को भी विशेष तौर पर इंजीनियर दिवस की बधाई देता हूं।

साथियों, बिहार ऐतिहासिक नगरों की धरती है। यहां हज़ारों सालों से नगरों की एक समृद्ध विरासत रही है। प्राचीन भारत में गंगा घाटी के इर्दगिर्द आर्थिक, सांस्कृतिक और राजनैतिक रूप से समृद्ध और संपन्न नगरों का विकास हुआ। लेकिन गुलामी के लंबे कालखंड ने इस विरासत को बहुत नुकसान पहुंचाया। आज़ादी के बाद के कुछ दशकों तक बिहार को बड़े और विजनरी नेताओं का नेतृत्व मिला, जिन्होंने गुलामी के काल में आई विकृतियों को दूर करने की भरसक कोशिश की। लेकिन इसके बाद एक दौर ऐसा भी आया, जब बिहार में मूल सुविधाओं के निर्माण के बजाय, राज्य के लोगों को आधुनिक सुविधाएं देने के बजाय, प्राथमिकताएं और प्रतिबद्धतताएं बदल गईं। नतीजा ये हुआ कि राज्य में गवर्नेंस से फोकस ही हट गया। इसका परिणाम ये हुआ कि बिहार के गांव और ज्यादा पिछड़ते गए और जो शहर कभी समृद्धि का प्रतीक थे, उनका इंफ्रास्ट्रक्चर बढ़ती आबादी और बदलते समय के हिसाब से अपग्रेड हो ही नहीं पाया। सड़कें हो, गलियां हों, पीने का पानी हो, सीवरेज हो, ऐसी अनेक मूल समस्याओं को या तो टाल दिया गया या फिर जब भी इनसे जुड़े काम हुए वो घोटालों की भेंट चढ़ गए।

साथियों, जब शासन पर स्वार्थनीति हावी हो जाती है, वोटबैंक का तंत्र सिस्टम को दबाने लगता है तो सबसे ज्यादा असर समाज के उस वर्ग को पड़ता है, जो प्रताड़ित है, वंचित है, शोषित है। बिहार के लोगों ने इस दर्द को दशकों तक सहा है। जब पानी और सीवरेज जैसी मूल ज़रूरतों को पूरा नहीं किया जाता तो दिक्कतें हमारी माताओं-बहनों को होती है, गरीब को होती है, दलित को होती है, पिछड़ों-अतिपिछड़ों को होती है। गंदगी में रहने से, मजबूरी में गंदा पानी पीने से लोगों को बीमारियां पकड़ लेती हैं। ऐसे में उसकी कमाई का एक बड़ा हिस्सा इलाज में लग जाता है। कई बार परिवार अनेक वर्षों तक कर्ज़ तले दब जाता है। इन परिस्थितियों में बिहार में एक बहुत बड़े वर्ग ने कर्ज़, बीमारी, लाचारी, अनपढ़ता को अपना भाग्य मान लिया था। एक प्रकार से सरकारों की गलत प्राथमिकताओं के कारण समाज के एक बड़े वर्ग के आत्मविश्वास पर गहरी चोट की गई। गरीब के साथ इससे बड़ा अन्याय भला क्या हो सकता था?

साथियों, बीते डेढ़ दशक से नीतीश जी, सुशील जी और उनकी टीम समाज के इस सबसे कमज़ोर वर्ग के आत्मविश्वास को लौटाने का प्रयास कर रही है। विशेषतौर पर जिस प्रकार बेटियों की पढ़ाई-लिखाई को, पंचायती राज सहित स्थानीय निकाय में वंचित, शोषित समाज के साथियों की भागीदारी को प्राथमिकता दी गई है, उससे उनका आत्मविश्वास बढ़ रहा है। साल 2014 के बाद से तो एक प्रकार से बुनियादी सुविधाओं से जुड़ी योजनाओं का करीब-करीब पूरा नियंत्रण, ग्राम पंचायत या स्थानीय निकायों को दे दिया गया है। अब योजनाओं की प्लानिंग से लेकर अमलीकरण तक, और उनकी देखरेख का जिम्मा अब स्थानीय निकाय, स्थानीय ज़रूरतों के हिसाब से कर पा रहे हैं। यही कारण है कि अब केंद्र और बिहार सरकार के साझा प्रयासों से बिहार के शहरों में पीने के पानी और सीवर जैसी मूल सुविधाओं के ढांचे में निरंतर सुधार हो रहा है। मिशन AMRUT और राज्य सरकार की योजनाओं के तहत बीते 4-5 सालों में बिहार के शहरी क्षेत्र में लाखों परिवारों को पानी की सुविधा से जोड़ा गया है। आने वाले वर्षों में बिहार देश के उन राज्यों में होगा, जहां हर घर पाइप से पानी पहुंचने लगेगा। ये बिहार के लिए बहुत बड़ी उपलब्धि होगी, बिहार का गौरव बढ़ाने वाली बात होगी।

अपने इस बड़े लक्ष्य की प्राप्ति के लिए कोरोना के इस संकट काल में भी बिहार के लोगों ने निरंतर काम किया है। बीते कुछ महीनों में बिहार के ग्रामीण क्षेत्र में 57 लाख से ज्यादा परिवारों को पानी के कनेक्शन से जोड़ा गया है। इसमें बहुत बड़ी भूमिका प्रधानमंत्री गरीब कल्याण रोजगार अभियान ने भी निभाई है। हमारे हजारों श्रमिक साथी, जो कोरोना की वजह से दूसरे राज्यों से बिहार लौटे, उन्होंने ये काम करके दिखाया है। जल जीवन मिशन की ये तेजी, बिहार के मेरे इन परिश्रमी साथियों को ही समर्पित है। बीते 1 साल में, जल जीवन मिशन के तहत पूरे देश में 2 करोड़ से ज्यादा पानी के कनेक्शन दिए जा चुके हैं। आज देश में हर दिन 1 लाख से ज्यादाघरों को पाइप से पानी के नए कनेक्शन से जोड़ा जा रहा है। स्वच्छ पानी, मध्यम वर्ग का, गरीब का न सिर्फ जीवन बेहतर बनाता है बल्कि उन्हें अनेक गंभीर बीमारियों से भी बचाता है।

साथियों, शहरी क्षेत्र में भी बिहार के लाखों लोगों को शुद्ध पानी के कनेक्शन से जोड़ने का काम तेज़ी से चल रहा है। पूरे बिहार में AMRUT योजना के तहत लगभग 12 लाख परिवारों को शुद्ध पानी के कनेक्शन से जोड़ने का लक्ष्य है। इसमें से करीब 6 लाख परिवारों तक ये सुविधा पहुंच भी चुकी है। बाकी परिवारों को भी बहुत जल्द स्वच्छ जल की सुविधा उपलब्ध हो जाएगी। आज जिन परियोजनाओं का शिलान्यास किया गया है, वो इसी संकल्प का हिस्सा हैं।

साथियों, शहरीकरण आज के दौर की सच्चाई है। आज पूरे विश्व में शहरी क्षेत्रों की संख्या बढ़ रही है। भारत भी इस वैश्विक बदलाव का अपवाद नहीं है। लेकिन कई दशकों से हमारी एक मानसिकता बन गई थी, हमने ये मान लिया था जैसे कि शहरीकरण खुद में कोई समस्या है, कोई बाधा है! लेकिन मेरा मानना है, ऐसा नहीं है। ऐसा बिलकुल भी नहीं है। बाबा साहब अंबेडकर ने तो उस दौर में ही इस सच्चाई को समझ लिया था, और वो शहरीकरण के बड़े समर्थक थे। उन्होंने शहरीकरण को समस्या नहीं माना, उन्होंने ऐसे शहरों की कल्पना की थी जहां गरीब से गरीब व्यक्ति को भी अवसर मिलें, जीवन को बेहतर करने के रास्ते उसके लिए खुलें। आज आवश्यक है कि हमारे शहरों में संभावनाएं हों, समृद्धि हो, सम्मान हो, सुरक्षा हो, सशक्त समाज हो और आधुनिक सुविधाएं हों।  यानि कि, शहर ऐसे हों जहां सभी को, खासकर हमारे युवाओं को आगे बढ़ने के लिए नई और असीम संभावनाएं मिलें। शहर ऐसे हों जहां- हर परिवार समृद्धि क साथ, सुख के साथ जीवन जी सके। शहर ऐसे हों जहां- हर किसी को, गरीब को, दलित को, पिछड़े को, महिलाओं को सम्मानपूर्ण जीवन मिले।  जहां- सुरक्षा हो, कानून का राज हो। जहां- समाज, समाज का हर वर्ग एक साथ मिल-जुलकर रह सके। और शहर ऐसे हों जहां- आधुनिक सुविधाए हों, आधुनिक इंफ्रास्ट्रक्चर हो। यही तो Ease of living है। यही देश का सपना है, इसी दिशा में देश आगे बढ़ रहा है।

और साथियों, आज हम देश में एक नया शहरीकरण देख रहे हैं। जो शहर पहले देश के नक्शे पर एक तरह से थे ही नहीं, वो आज अपनी उपस्थिति दर्ज भी करा रहे हैं और महसूस भी करा रहे हैं। इन शहरों के हमारे युवा, जो बड़े बड़े प्राइवेट स्कूलों में, कॉलेजों में नहीं पढ़े हैं, जो बहुत अमीर परिवारों से नहीं आते, वो आज कमाल कर रहे हैं, सफलता के नए आयाम गढ़ रहे हैं। कुछ साल पहले तक शहरीकरण का अर्थ होता था, कुछ बड़े शहरों कोचमक-दमक से भर दो। कुछ गिने चुने शहरों मेंएक दो क्षेत्रो में विकास कर दो। लेकिन अब ये सोच, ये तरीका बदल रहा है। और, बिहार के लोग भारत के इस नए शहरीकरण में अपना भरपूर योगदान दे रहे हैं।

साथियों, आत्मनिर्भर बिहार, आत्मनिर्भर भारत के मिशन को गति देने के लिए विशेषकर देश के छोटे शहरों को वर्तमान ही नहीं भविष्य की ज़रूरतों के मुताबिक तैयार करना बहुत ज़रूरी है। इसी सोच के साथ AMRUT मिशन के तहत बिहार के अनेक शहरों में ज़रूरी सुविधाओं के विकास के साथ-साथ Ease of Living और Ease of doing Business के लिए बेहतर माहौल तैयार करने पर बल दिया जा रहा है। AMRUT मिशन के तहत इन शहरों में पानी और सीवरेज के साथ-साथ ग्रीन जोन,पार्क,LED स्ट्रीट लाइट, जैसी व्यवस्थाओं का निर्माण किया जा रहा है। इस मिशन के तहत बिहार के शहरी क्षेत्र में, लाखोंलोगों को बेहतर सीवरेज सिस्टम से भी जोड़ा गया है। इसमें भी अधिकतर सुविधाएं ऐसी बस्तियों में विकसित की गई हैं, जहां गरीब से गरीब परिवार रहते हैं। बिहार के भी 100 से ज्यादा नगर निकायों में साढ़े 4 लाख LED Street Lights लगाई जा चुकी हैं। इससे हमारे छोटे शहरों की सड़कों और गलियों में रोशनी तो बेहतर हो ही रही है, सैकड़ों करोड़ की बिजली की बचत भी हो रही है और लोगों का जीवन आसान हो रहा है।

साथियों, बिहार के लोगों का, बिहार के शहरों का तो गंगा जी से बहुत ही गहरा नाता है। राज्य के 20 बड़े और महत्वपूर्ण शहरगंगा जी के किनारे ही बसे हुए हैं। गंगा जी की स्वच्छता, गंगा जल की स्वच्छता का सीधा प्रभाव इन शहरों में रहने वाले करोड़ों लोगों पर पड़ता है। गंगा जी की स्वच्छता को ध्यान में रखते हुए ही बिहार में 6 हज़ार करोड़ रुपए से अधिक की 50 से ज्यादा परियोजनाएं स्वीकृत की गई हैं। सरकार का प्रयास है कि गंगा के किनारे बसे जितने भी शहर हैं, वहां बड़े-बड़े गंदे नालों का पानी सीधे गंगा जी में गिरने से रोका जाए। इसके लिए अनेकों वॉटर ट्रीटमेंट प्लांटस् लगाए जा रहे हैं। आज जो पटना में बेऊर और करम-लीचक की योजना का उद्घाटन हुआ है, उससे इस क्षेत्र के लाखों लोगों को लाभ होगा। इसके साथ ही, गंगा जी के किनारे बसे जो गांव हैं, उन्हें ‘गंगा ग्राम’ के रूप में भी विकसित किया जा रहा है। इन गांवों में लाखों शौचालय के निर्माण के बाद अब कचरा प्रबंधन और जैविक खेती जैसे काम के लिए प्रोत्साहन दिया जा रहा है।

साथियों, गंगा जी के किनारे बसे गांव और शहर, आस्था और आध्यात्म से जुड़े पर्यटन के प्रमुख केंद्र रहे हैं। गंगा जी को निर्मल और अविरल बनाने का अभियान जैसे-जैसे आगे बढ़ता जा रहा है, वैसे-वैसे इसमें पर्यटन के आधुनिक आयाम भी जुड़ते जा रहे हैं। नमामि गंगे मिशन के तहत बिहार सहित पूरे देश में 180 से अधिक घाटोंके निर्माण का काम चल रहा है। इसमें से 130 घाट पूरे भी हो चुके हैं। इसके अलावा 40 से ज्यादा मोक्ष धामोंपर भी काम पूरा किया जा चुका है। देश में गंगा किनारे कई जगहों पर आधुनिक सुविधाओं से युक्त रिवरफ्रंट पर भी काम तेजी से चल रहा है। पटना में तो रिवरफ्रंट का प्रोजेक्ट पूरा हो चुका है और मुज़फ्फरपुर में भी ऐसा ही रिवरफ्रंट बनाने की परियोजना का शिलान्यास किया गया है। जब मुजफ्फरपुर के अखाड़ा घाट, सीढ़ी घाट और चंदवारा घाट को विकसित कर दिया जाएगा, तो ये वहां पर्यटन का भी बड़ा केंद्र बनेंगे। बिहार में इतनी तेजी से काम होगा, काम शुरू होने के बाद पूरा भी होगा, इस बात की कल्पना भी डेढ़ दशक पहले नहीं की जा सकती थी। लेकिन नीतीश जी के प्रयासों ने, केंद्र सरकार के प्रयासों ने, ये सच कर दिखाया है। मुझे उम्मीद है, इन प्रयासों से आने वाली छठी मइया की पूजा के दौरान बिहार के लोगों को, विशेषकर बिहार की महिलाओं की दिक्कतें कम होंगी, उनकी सहूलियत बढ़ेगी। छठी मइया के आशीर्वाद से हम बिहार के शहरी और ग्रामीण इलाकों को गंदे जल, बीमारी बढ़ाने वाले जल से मुक्ति दिलाने के लिए जी जान से काम करते रहेंगे।

साथियों, आपने सुना होगा, अभी हाल ही में सरकार ने एक प्रोजेक्ट डॉल्फिन की घोषणा भी की है। इस मिशन का बहुत बड़ा लाभ गंगा डॉल्फिन को भी होगा। गंगा नदी के संरक्षण के लिए, गांगेय डॉल्फिन, का संरक्षण बहुत ज़रूरी है। पटना सेलेकर भागलपुर तक का गंगा जी का पूरा विस्तार डॉल्फिन का निवास स्थान है। इसलिए "प्रोजेक्ट डॉल्फिन"से बिहार को बहुत अधिक लाभ होगा, यहां गंगा जी में बायोडायवर्सिटी के साथ-साथ पर्यटन को भी बल मिलेगा।

साथियों, कोरोना संक्रमण की चुनौती के बीच बिहार के विकास, बिहार में सुशासन का ये अभियान निरंतर चलने वाला है। हम पूरी ताकत, पूरे सामर्थ्य से आगे बढ़ने वाले हैं। लेकिन इसके साथ-साथ हर बिहार वासी, हर देशवासी को संक्रमण से बचाव का संकल्प भूलना नहीं है। मास्क, साफ-सफाई और दो गज़ की दूरी, ये हमारे बचाव के सबसे कारगर हथियार हैं। हमारे वैज्ञानिक वेक्सीन बनाने में दिनरात जुटे हैं। लेकिन हमें याद रखना है-जब तक दवाई नहीं, तब तक ढिलाई नहीं

इसी निवेदन के साथ, एक बार फिर आप सभी को इन विकास परियोजनाओं के लिए बहुत-बहुत बधाई।

 

धन्यवाद !!!

Sources https://pib.gov.in/PressReleseDetail.aspx?PRID=1654432

Text of PM's address at the launch of multiple development projects in Bihar
educratsweb.com

Posted by: educratsweb.com

I am owner of this website and bharatpages.in . I Love blogging and Enjoy to listening old song. ....
Enjoy this Author Blog/Website visit http://twitter.com/bharatpages

if you have any information regarding Job, Study Material or any other information related to career. you can Post your article on our website. Click here to Register & Share your contents.
For Advertisment or any query email us at educratsweb@gmail.com

RELATED POST
1. BIHAR SKILL DEVELOPMENT MISSION STUDY CENTERS
Bihar Skill Development Mission (BSDM) has been constituted by The Government of Bihar to empower the youth by providing them with requisite skills to fuel the growth of the State of Bihar.   The primary roles of BSDM are:   To establish a wide network of training centers for the youth To provide employment opportunities to the youth Courses In
2. Gandhi Sangrahalaya (Museum), Motihari, Champaran , Bihar
Gandhi Sangrahalaya (Museum), Motihari, Champaran , Bihar Gandhi Sangrahalaya (Museum), Motihari, Champaran , Bihar : Motihari was the first laboratory of Gandhian experiment in Satyagraha. I
3. Orwell Museum , Birth Place of Gorge Orwell, Motihari Bihar
Orwell Museum , Birth Place of Gorge Orwell, Motihari :- Orwell Museum , Birth Place of Gorge Orwell, Motihari:-
4. Mahabodhi Temple , Bodhgaya Bihar
Mahabodhi Temple , Bodhgaya :-
5. Godnah-Thomson Gautam Rishi Pathsala, Revelganj Bihar
Godnah-Thomson Gautam Rishi Pathsala, Revelganj ,Bihar
6. Union Power Minister inaugurates REC CSR projects worth Rs. 1.64 Crore in Koilwar (Bhojpur District), Bihar
Shri. R K Singh, the Minister of State (IC) for Power & New and Renewable Energy dedicated CSR projects undertaken by REC Ltd. (Formerly Rural Electrification Corporation) worth Rupees 1.64 Crore, in Koilwar (Bhojpur Dirtict, Bihar, through video conferencing yesterday. There were a total of 14 schemes, which included 8 schemes for construction of P.C.C. roads, 3 schemes for installation of LED/ Solar and high mast lights, Construction of 3 community halls. The main objective of the project is to imp
7. Maner Sharif , Patna Bihar
Maner Sharif , Patna Maner Sharif , Patna, Bihar : Maner is a town situated 25 Km from Patna on bank of Ganga. Maner was the western gate of Patliputra (Patna) in the Mauryan rule. It is believed the town is named
8. Mandar Hills , Banka Bihar
Mandar Hills , Banka Bihar : -  Mandar Parvat (Mandar hill) is a small mountain situated in Banka district of Bihar. This awesome isolated, singular boulder hill appears as a gigantic monolith rising at a height of 7
9. Ruins of Nalanda University , Nalanda , Bihar India
Ruins of Nalanda University , Nalanda , Bihar , India  Nalanda Mahavihar , regarded  as one of the greatest universities of ancient world, was founded by Kumara Gupta I ( 413- 455 AD.) of
10. Kutagarshala , Vaishali , Bihar India
Kutagarshala , Vaishali , Bihar India         The Kutagarshala represents the spot were Buddha used to stay during the rainy seasons spent at Vaishali. Excavation have exposed three phase
11. Remains of Ancient Vaishali and Ashoka Pillar , Kolhua ,Vaishali, Bihar India
Remains of Ancient Vaishali and Ashoka Pillar , Kolhua ,Vaishali, Bihar India  Remains of Ancient Vaishali , Kolhua :-
12. PM to inaugurate and lay foundation stone of seven projects related to urban infrastructure in Bihar on 15 September
Prime Minister Shri Narendra Modi will inaugurate and lay the foundation stone of seven projects related to urban infrastructure in Bihar on 15 September via video conferencing. Out of these, four projects are related to water supply, two to sewerage treatment and one to riverfront development. The total cost of these projects is Rs 541 crore. The implementation of these projects has been undertaken by BUIDCO under Urban Development and Housing Department of Bihar. Chief Minister of Bihar will also be pr
13. Agam Kuan Shitala Devi temple, Patna Bihar
Agam Kuan, Patna Bihar Agam Kuan is 105' deep, circular in plan, with a diameter extending over 20'2". The well is brick-encased in the upper half of its depth (down to 44') and thereafter, secured by a series of wooden rings. The surface structure, which now covers the well and forms its most distinctive feature, has eight arched windows. During the 1890s, the British explorer, Laurence Waddell, while exploring the ruins of Patliputra, identified Aga
14. Prime Minister inaugurates various projects under Namami Gange yojana and AMRUT yojana in Bihar
The Prime Minister Shri Narendra Modi inaugurated various projects under 'Namami Gange' Yojana and 'AMRUT' Yojana in Bihar. Four schemes inaugurated today include sewerage treatment plants at Beur and Karam-Leechak in Patna city, as well as water-related projects in Siwan and Chhapra under the 'AMRUT' Yojana. Apart from this, foundation stones were laid today for
15. Cabinet approves establishment of new All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) at Darbhanga, Bihar
The Union Cabinet chaired by the Prime Minister, Shri Narendra Modi has approved establishment of a new All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) at Darbhanga, Bihar.  This will be established under the Pradhan Mantri Swasthya Suraksha Yojana (PMSSY).  The Cabinet also approved creation of one post of Director in the basic pay of Rs 2,25,000/- (fixed) plus NPA (however pay + NPA would not exceed Rs 2,37,500/-) for the above AIIMS. The total cost will be Rs.1264 crore and is like
16. Samaleswari Temple, Sambalpur India
Samaleswari Temple, Sambalpur , India Samaleswari Temple, Sambalpur , Odisha, India
17. Ramchaura, Hajipur, Vaishali Bihar
Ramchaura, Hajipur, Vaishali Ramchura is situated in Hajipur town in Vaishali district of Bihar.  In ancient times Hajipur was known as Ukkacala . The Buddha is known to have taught only one discourse in at this place, the Cula Goplalaka Sutta, which you can find in The Middle Length Discourses. However Hajipur is also of interest because a portion of Ananda's ashes were enshrined in the town.
18. Patliputra Karuna Stupa, Buddha Smriti Park , Patna Bihar
Patliputra Karuna Stupa, Buddha Smriti Park , Patna  
19. Ancient Panch Mandir, Chapra Bihar
Ancient Panch Mandir, Chapra
20. Kesariya Stupa (Buddha Stupa) Bihar
Kesariya Stupa ( Buddha Stupa ) Bihar Situated in the East Champaran district of Bihar, Kesariya serves as the place of the largest Buddhist stupa in the world. Kesariya stupa, as it is known, is located
21. Shilanath Temple, Silhauri Bihar
Shilanath Temple, Silhauri, Bihar  
22. Prahlad Sthumb , Satlgarh, Dharahara, Banmankhi, Purnea Bihar
Prahlad Sthumb  ,Satlgarh , Dharahara, Banmankhi, Purnea :-  About 2 kms from Banmankhi, exists a modern temple dedicated to the Narasimha  avatar of Vishnu. The temple has the idol of
23. Vishwa Shanti Stupa (World Peace Pagoda) Vaishali , Bihar India
Vishwa Shanti Stupa (World Peace Pagoda) Vaishali , Bihar India  Vishwa Shanti Stupa ( World Peace pagoda ), Vaishali , Bihar :-
24. Prime Minister dedicates the historic Kosi Rail Mahasetu to the Nation
The Prime Minister Shri Narendra Modi dedicated the historic Kosi Rail Mahasetu to the Nation and inaugurated new Rail Lines and Electrification Projects in Bihar for the benefit of passengers through video conference. Speaking on the occasion, Prime Minister Shri Narendra Modi said a new history has been created in the field of rail connectivity in Bihar. He said projects worth about Rs 3000 crore like inauguration of Kosi Mahasetu and Kiul Bridge, electrification projects, promotion of Make i
25. Text of PM's address at the launch of multiple development projects in Bihar
बिहार के गवर्नर श्री फागू चौहान जी, बिहार के मुख्यमंत्री श्री नीतीश कुमार जी, केंद्रीय मंत्रिमंडल के मेरे सहयोगी श्री हरदीप सिंह पुरी जी, श्री रविशंकर प्रसाद जी, केंद्रीय और राज्य मंत्रिमंडल के
26 Technical Assistant & Accountant-cum-IT Assistant Recruitment in Panchayat Office Aurangabad, Bihar #Bihar 9 Days Remaining for Apply
Technical Assistant & Accountant-cum-IT Assistant Recruitment in Panchayat Office Aurangabad, Bihar Announcement Regarding Technical Assistant & Accountant-cum-IT Assistant Recruitment Title Description Start Date End Date File Announcement Regarding Technical Assistant &am ...
27 Online and Offline Application Form for admission in class VI, Session : 2020-21 in Netarhat Vidyalaya #Admission 9 Days Remaining for Apply
Online and Offline Application Form for admission in class VI, Session : 2020-21 in Netarhat Vidyalaya Netarhat Awasiya Vidyalaya सत्र 2020-21 में छठा वर्ग में नामांकन हेतु प्रवेश परीक्षा का आवेदन पत्र   नेतरहाट आवासीय विद्यालय सत्र 2020-21 में छठा वर्ग में ...
28 Recruitment of Assistant Sub-Inspector and Sergeants in Bihar Police by BPSSC #Bihar 3 Days Remaining for Apply
Recruitment of Assistant Sub-Inspector and Sergeants in Bihar Police by BPSSC Bihar Police Subordinate Services Commission (BPSSC) invites online application on prescribed format for Direct Recruitment to the Sarkari Naukri Vacancy posts ofSub Inspectors and Sergeants in Bihar Police. (Advertisement No. 3/2020). BPSSC Bihar PoliceSub Inspectors and Sergeants Recruitment 2020 Vacancies Sub-Inspector (Steno): 1998 vacancies, Pay Level-6 ₹35400 ...
29 NHPC 2020 Jobs Recruitment of Trainee Engineer and Trainee Officer vacancies. #Jobs 7 Days Remaining for Apply
National Hydroelectric Power Corporation (NHPC) 2020 Jobs Recruitment. NHPC has released official notification for the job openings of Trainee Engineer and Trainee Officer vacancies. Check the eligibility and notification prior to apply for the positions.     Closing Date is on :- 28th September, 2020.      No.of Posts and Vacancies :-   ...
30 Recruitment of Non-Teaching Officer vacancy in IIT Kharagpur 2020 #West Bengal 0 Days Remaining for Apply
Recruitment of Non-Teaching Officer vacancy in IIT Kharagpur 2020 Indian Institute of Technology (IIT) Kharagpur (West Bengal), an Institute of National Importance and the first and largest in the chain of IITs engaged in teaching, research and development. IIT Kharagpur invites online application on prescribed format from Indian nationals for following 12 Officer Non-Teaching Sarkari Naukri Vacancy in IIT Kharagpur.  (Advertisement No.: R/07/2020): ...
31 Recruitment of Civil Engineer Manager in Haryana State Industrial & Infrastructure Development Corporation Limited (HSDIIC) by GATE-2020 #Haryana 1 Days Remaining for Apply
Recruitment of Civil Engineer Manager in HSDIIC by GATE-2020 Haryana State Industrial & Infrastructure Development Corporation Limited (HSDIIC), A Government of Haryana Undertaking, invites application on prescribed format through Online Application Forms from eligible candidates who have appeared for GATE 2020 and are also meeting the eligibility criteria for recruitment to the following Civil Engineer Sarkari Naukri vacancies of  Manager (Industrial Area)  ...
32 Recruitment of Faculty Vacancy in IIM Visakhapatnam 2020 #Faculty & Teaching 26 Days Remaining for Apply
Recruitment of Faculty Vacancy in IIM Visakhapatnam 2020 Indian Institute of Management Visakhapatnam (IIMV), Andhra Pradesh invites applications from outstanding academicians, with proven credentials in teaching and research at management schools of repute in India/abroad for Recruitment of Faculty Sarkari Naukri Vacancy 2020 under special recruitment drive for OBC/SC/ST/EWS/PWD category candidates. ...
33 Faculty and Non-Teaching Vacancy Recruitment in NIPER Raebareli #Faculty & Teaching 3 Days Remaining for Apply
Faculty and Non-Teaching Vacancy Recruitment in NIPER Raebareli Online Applications on prescribed format are invited at NIPER Raebareli (Uttar Pradesh) from the eligible Indian Nationals for Direct Recruitment/ Deputation for the Teaching Faculty and Non-Teaching Government Job vacancy posts on regular basis through open competition in NIPER Raebareli. (Advt. No. NIPER-R/Recruit/01/2019-20) NIPER Raebareli Faculty Non-Teaching Recruitment 2020 ...
34 Recruitment of Job Vacancy in Punjab Water Supply and Sanitation Department 2020 #Punjab 3 Days Remaining for Apply
Recruitment of  Job Vacancy in Punjab Water Supply and Sanitation Department 2020 Department of Water Supply and Sanitation (DWSS) of Government of Punjab invites application through Online  Application Forms from eligible candidates for recruitment to the following latest  Sarkari Naukri Govt. Job vacancy posts of Specialists, Coordinators and Facilitators on a Contract Basis in the Department of Water Supply and Sanitation of Government of Punjab. (Advt. N ...
35 Scientist Vacancy Recruitment in SAMEER 2020 #Scientist & Research 24 Days Remaining for Apply
Scientist Vacancy Recruitment in SAMEER 2020 Society for Applied Microwave Electronics Engineering & Research (SAMEER) is a Research & Development under the Ministry of Electronics and Information Technology (MeitY), Government of India. Online application on prescribe ...
36 Recruitment of Assistant Professors Engineering College Vacancy by Bihar PSC 2020 #Bihar 9 Days Remaining for Apply
Recruitment of Assistant Professors Engineering College Vacancy by Bihar PSC 2020 Bihar Public Service Commission (BPSC)  invites Online Applications from Indian Citizens for the recruitment 2020 of following Faculty Sarkari Naukri vacancy posts of  Assistant Professors in various subjects/disciplines for State Engineering Colleges in the state of Bihar for Science and Technology Department of Government of Bihar.  Bihar PSC Assistant Professor of Eng ...
37 BEL Project Engineer Recruitment 2020 in Engineering Services Division Bengaluru #Sarkari Naukri 6 Days Remaining for Apply
Engineering Services Division (ESD), Bengaluru of Bharat Electronics Limited (BEL), a Navratna Public Sector Company and India’s premier Professional Electronics Company require Project Engineers (Civil/Mechanical/Electrical/EEE) for a period of two years (extendable for a maximum of two more years based on project requirement & performance of the individual) for the execution of various prestigious projects. (Advt. No. 383/PE-I/HR/ES/2020-21) ...
38 Institute of Human Behaviour and Allied Sciences (IHBAS) Delhi Faculty Vacancy Recruitment 2020 #Sarkari Naukri 19 Days Remaining for Apply
IHBAS Delhi Faculty Vacancy Recruitment 2020 Institute of Human Behaviour and Allied Sciences (IHBAS), an Autonomous Institution under Govt. of NCT of Delhi, invites applications from the Citizens of India for recruitment for filling up the following Faculty Sarkari Naukri Vacancy posts in various subjects/disciplines in IHBAS on regular basis (Advertisement No. 8/2020/Estt./IHBAS). IHBAS Delhi Faculty Recruitment 2020 Vacancies ...
39 बिहार तकनीकी सेवा आयोग | आयुष चिकित्सा पदाधिकारी की नियुक्ति हेतु विज्ञापान #Bihar 33 Days Remaining for Apply
बिहार तकनीकी सेवा आयोग | आयुष चिकित्सा पदाधिकारी की नियुक्ति हेतु विज्ञापान बिहा ...
40 ICMR Scientist-B vacancy Recruitment 2020 #Scientist & Research 11 Days Remaining for Apply
Indian Council of Medical Research (ICMR) under Department of Health Research, Ministry of Health & Family Welfare, Government of India will conduct a computer-based examination on 01/11/2020 for recruitment of various Scientist-B (Medical/Non-Medical) vacancy posts and hence invites online application on prescribed format from Indian nationals for filling up these Government Job Vacancy posts of Scientist-B in various disciplines. (Advertisement No. ICMR/SC-B/2020) ICMR Scientist-B Recruitmen ...
41 UPSC Government Jobs Vacancy Recruitment 10/2020 #UPSC 10 Days Remaining for Apply
Union Public Service Commission (UPSC), Dholpur House, New Delhi invites Online application on prescribed recruitment form by 01/10/2020 for following Sarkari Naukri Government Jobs vacancy posts especially Specialist (Faculty (Assistant Professor) and Assistant Director (Statistics - Census Operations etc. in various Central Government Departments/Organisations in the prescribed online format (Advt. No. 10/2020). UPSC Government Jobs Advt. No. 10/2020 Vacancies ...
42 Online Application for Recruitment of various post under Jal Jeevan Hariyali Mission. #Bihar 9 Days Remaining for Apply
Online Application for Recruitment of various post under Jal Jeevan Hariyali Mission State Mission Manager -Component 1 to 9 and Innovation & Development State Mission Manager-Component 10 Renewable Energy (Solar Energy) State MissionManager-Component 11 -IEC & Branding State Mission Manager-IT & Monitoring Mission Manager : Component 1 to ...
43 Government Job Vacancies in IFSCA 2020 #Sarkari Naukri 16 Days Remaining for Apply
International Financial Services Centres Authority (IFSCA), a statutory unified regulatory body under the Department of Economic Affairs, Ministry of Finance,Government of India, invites applications from eligible Indian citizens for filling up of following 41 Sarkari Naukri Vacancy posts on Direct Recruitment / Deputation / Contract basis. The place of posting is at GIFT City, Gandhinagar, Gujarat. (Advertisement No. 24/IFSCA/Vacancy notification/2020-2021) ...
44 United Nations Development Programme (UNDP) Job vacancies in Karnataka KSRLPS 2020 #Jobs 0 Days Remaining for Apply
United Nations Development Programme (UNDP) invites online application form from professionals to be placed with the Department of Skill Development, Entrepreneurship and Livelihood to provide technical support to the National Rural Economic Transformation Project implemented in the State of Karnataka by Sanjeevini-Karnataka State Rural Livelihood Promotion Society ( KSRLPS). The team of professionals (at the level of Block Technical Coordinator, Coordinator, Technical Exp ...
45 Various Job in Institute of Company Secretaries of India (ICSI) #Jobs 9 Days Remaining for Apply
                                                              ICSI House , 22 , Institutional Area, Lodi Road, New Delhi –110003 ...
46 Indian Institute of Technology (IIT) Kharagpur (West Bengal) requires Faculty for its various academic units under Faculty vacancy recruitment 2020. #Faculty & Teaching 16 Days Remaining for Apply
Faculty Vacancy Recruitment in IIT Kharagpur 2020 Indian Institute of Technology (IIT) Kharagpur (West Bengal) requires Faculty for its various academic units under Faculty vacancy recruitment 2020. IIT Kharagpur invites online application from Indian Nationals, NRI and OCI possessing excellent academic background, commitment to top quality teaching and proven credentials for carrying out outstanding research and development for various teaching Departments/Centres/ ...
We would love to hear your thoughts, concerns or problems with anything so we can improve our website educratsweb.com ! visit https://forms.gle/jDz4fFqXuvSfQmUC9 and submit your valuable feedback.
Save this page as PDF | Recommend to your Friends

http://educratsweb(dot)com http://educratsweb.com/content.php?id=3917 http://educratsweb.com educratsweb.com educratsweb